Schuldhulpverlening en inkomenseffecten

Begin december 2015 is het nieuwe 'Kader schuldhulpverlening' besproken. De VVD vindt dat de gemeente het al goed doet en dat de voorgestelde aanscherpingen, vooral praktisch ingestoken en klantgericht, welkome verbeteringen zijn. De VVD heeft dus ook ingestemd met dit nieuwe kader.

In de bespreking van het kader heeft de VVD haar zorg uitgesproken dat wij als gemeente niet weten wat het (inkomens)effect is van deze schuldhulpverlening, maar ook niet van ons overige (sociaal) beleid. Daardoor is bijvoorbeeld onduidelijk hoe ons beleid de armoedeval beïnvloed: in onze ogen is het te gek dat je er, als je gaat werken vanuit een uitkering, in inkomen op achteruit gaat. Ondanks verwoede pogingen van de VVD het afgelopen jaar kon niemand op het stadhuis ons dit voorrekenen. De VVD heeft in de vergadering steun gekregen van de meerderheid van de raad voor de vraag om dit in het voorjaar van 2016 wel inzichtelijk te krijgen, voor al het sociale beleid! De wethouder beloofde ook dit graag uit te zoeken. Wij zijn nu dus in blijde verwachting en zullen scherp in de gaten houden dat we nu wel goed worden geïnformeerd!

PMA: Agendapunt 2; Kaderstelling Integrale Schuldhulpverlening http://apeldoorn.raadsinformatie.nl/vergadering/234125
Raad: Agendapunt 10; Kaderstelling Integrale Schuldhulpverlening 2016-2019 (114-2015) http://apeldoorn.raadsinformatie.nl/vergadering/239048