Veilig Apeldoorn

Op deze manier houden we Apeldoorn met elkaar schoon, heel en veilig. Helaas moeten we wederom constateren dat overlast door verwarde personen/zwervers is toegenomen, dat is een zorgelijke ontwikkeling en is iets wat we als VVD al een aantal jaren zien. Dit doet namelijk wat met het veiligheidsgevoel van onze inwoners, niet onbelangrijk vindt de VVD. We hebben hier wederom aandacht voor gevraagd tijdens de politieke bespreking.

Onze BOA's (Buitengewone Opsporingsambtenaren), hebben ook een belangrijke taak in onze gemeente over het leefbaar en veilig houden. VVD is tevreden met de pilot voor de bodycams, maar kijkt ook zeker uit naar de effecten van deze vernieuwing. Ook naar de gedane oproep vanuit de Apeldoornse BOA's voor het gebruik van handboeien, maar ook wellicht om te kijken naar een experiment met een wapenstok/pepperspray. Dit laatste vraagt goede begeleiding ook van onze BOA's, ook in houding en gedrag. Ook hier aandacht voor gevraagd tijdens het debat en met mijn collega's leuk over kunnen discussiëren!

Tot slot, veilig toerisme; het blijft een aandachtspunt, waar ik namens de VVD aandacht voor blijf vragen. Met name de permanente bewoning, maar ook het te bieden alternatief daarvoor. Handhavingsplan is in de maak, maar het gaat wel om een integrale aanpak. Daarnaast is van belang om te blijven inzetten op de vermoedens die er zijn op de parken rondom ondermijning, fraude, uitbuiting. Ook op dit vlak moeten we als Apeldoorn aantrekkelijk blijven voor onze toeristen en moeten we onze ondernemers in de sector helpen!

Tim Kamphuis