Schriftelijke vragen van de VVD fractie Apeldoorn omtrent overlast gevende jongeren

De VVD fractie heeft schriftelijke vragen gesteld aangaande de inzet van de THOR in Apeldoorn ten aanzien van overlastgevende jongeren.

Geacht College,

Conform artikel 34 van het Reglement van Orde van de gemeenteraad, legt de VVD fractie u hierbij de volgende vragen voor met betrekking tot het artikel ‘Extra inzet op jeugd hard nodig’ uit de Stentor van 27 april jl..

De VVD fractie vindt het zorgelijk dat er te weinig inzet is in de richting van overlast gevende jongeren. Met name voor de wijken Zuidbroek en Berg en Bos is dit een probleem. Er is daar meer inzet noodzakelijk zodat overlast en crimineel gedrag door jongeren kan worden voorkomen en tegengegaan. Dit wordt ook door uitvoering van het Integraal Veiligheidsplan Apeldoorn, nagestreefd. De Raad heeft jeugdcriminaliteit daarin aangemerkt als een van de vijf speerpunten.

In Osseveld-Woudhuis heeft zich een aantal jaren geleden een zelfde patroon omtrent overlast gevende jongeren afgetekend als nu te zien is in Zuidbroek. De VVD fractie is daarom verbaasd dat niet eerder in een 'nieuwe' wijk als Zuidbroek is opgeschaald.

Naar aanleiding van het artikel ‘Extra inzet op jeugd hard nodig' heeft de VVD fractie de volgende vragen:

1. Waarom wordt in Zuidbroek geen extra handhaving en preventie ingezet om overlast door jongeren tegen te gaan?
  2. Waarom wordt in Berg en Bos geen extra handhaving en preventie ingezet om overlast door jongeren tegen te gaan?
  3. Uit het krantenartikel vernemen wij dat de verwachting was, dat in Zuidbroek een overlast gevende situatie zou kunnen ontstaan. Waarom is er niet geleerd van de destijds ontstane situatie in Osseveld-Woudhuis en is er niet gelijk ingezet op extra preventie en handhaving in Zuidbroek?
  4. Tijdens een werkbezoek van onze fractie aan Omnizorg werd de zorg uitgesproken dat een toenemend drugsgebruik in het buitengebied kan leiden tot meer overlast door jongeren in de dorpen. Herkent u deze ontwikkeling en wordt hier al extra inzet op gepleegd?
  5. In hoeverre wordt gekeken naar het ontwikkelen en betrekken van jongeren in de betreffende wijken bij activiteiten, in samenwerking met maatschappelijke partners?

Artikel Stenor: Extra inzet op Apeldoornse jeugd is hard nodig
Artikel Stentor: Extra controles politie Apeldoorn vanwege jeugdoverlast
Vragen & antwoorden op Raadsinformatiesytseem: apeldoorn.raadsinformatie.nl/schriftelijke_vragen