Geen supermarkt op locatie Westpoint!

Op 12 mei j.l. werd er na een lang proces besloten over het bestemmingsplan Handelsstraat 2 (Westpoint). VVD heeft tegen het plan gestemd, hier kunt u lezen waarom.

Geen supermarkt!

Het plan voor een Albert Heijn van 2700 vierkante meter plus 5 dagwinkels in plaats van de huidige flat, is van de baan. De VVD is blij dat het niet doorgaat, omdat er geen behoefte is aan een extra supermarkt op een nieuwe plek. Dat is slecht voor de fijnmazige detailhandelsstructuur in heel Apeldoorn en slecht voor het investeringsklimaat.

De VVD wil dat iedereen zijn dagelijkse boodschappen dicht bij huis kan kopen. Dat is van belang voor de zelfredzaamheid van mensen en de leefbaarheid van wijken. Dat is de belofte die we aan de bewoners van heel Apeldoorn gedaan hebben. Wij kiezen dus voor het consumentenbelang op de lange termijn boven een mooi initiatief dat op de korte termijn de problemen rond een verpauperd pand oplost.

Consumenten willen graag grotere supermarkten, wat betekent dat er door de ondernemers geïnvesteerd moet worden in schaalvergroting. De omzet staat onder druk en een deel van de kleinere supermarkten zal het niet overleven. In zo’n situatie is een goed ondernemersklimaat belangrijk. Het toestaan van een heel nieuw winkelcentrum in Westpoint ondergraaft dat. Het gaat de VVD dus niet om de verslechterde concurrentiepositie van individuele bedrijven, maar om het investeringsklimaat.

Wat dan wel?

Wij hopen dat er snel plannen komen om Westpoint op te knappen of te slopen. Dat is wachten op marktpartijen die het zien zitten. Een paar jaar geleden werd er gezegd dat wonen in kantoorpanden onmogelijk was, zowel technisch als financieel. De laatste tijd zijn er echter initiatieven waarbij het wel blijkt te kunnen. Daar hopen we voor Westpoint ook op.

Veiligheid

Het pand en de omgeving zijn onveilig en trekken bezoekers aan die de buurt een nog onveiliger gevoel geven. Daar moet wat aan gedaan worden. De omwonenden geven zelf aan dat afsluiten en een BouWatch lamp goed zullen werken. Zo’n lamp heeft er gestaan en dat had effect. Het college wilde dat (in reactie op onze motie) niet toezeggen, maar nu onbekend is hoe lang de situatie nog gaat duren, moet er wel actie ondernomen worden.

Raad: Agendapunt 5; Behandeling bestemmingplan Handelstraat 2 (Westpoint) apeldoorn.raadsinformatie.nl/vergadering/286109
Raad: Agendapunt 11; Vaststelling bestemmingplan Handelstraat 2 (Westpoint) apeldoorn.raadsinformatie.nl/vergadering/286109