MPB - Tim's terugblik

Afgelopen donderdag, 10 november, vond in de raad de bespreking en besluitvorming plaats van de begroting van de gemeente Apeldoorn. Op deze begroting waren 12 amendementen ingediend en we hebben ook nog een 26-tal moties behandeld. Fractievoorzitter Tim Kamphuis blikt terug op deze avond.

Tijdens mijn beschouwingen ging ik al in op onze reflectie als VVD op de begroting. De begroting ziet er zeer goed uit. Twee derde van ons coalitieakkoord; ‘handen uit de mouwen en aan de slag’, is erin al verwerkt en daarnaast straalt er ambitie en actie uit. Iets wat wij graag willen blijven zien. Er wordt geïnvesteerd in onder andere veiligheid, woningbouw, armoede en bereikbaarheid.

Als Apeldoornse VVD hebben we nog een tweetal amendementen en een tweetal moties ingediend en op een groot aantal thema’s meegedacht om de begroting nog beter en aansluitend te laten zijn bij onze plannen en gedachten. Allereerst hebben we gezorgd voor een lastenverlichting. Het college heeft in de begroting het plan opgenomen om een eenmalige belastingkorting te introduceren van 75 euro. Dat vonden wij als fractie te weinig en wij hebben dit naar 100 euro weten te brengen door een amendement van Max. Daarnaast hebben wij, samen met de SGP, gevraagd om te onderzoeken of de OZB verhoging van 4 jaar geleden teruggedraaid kan worden. Ook deze motie is breed aangenomen.

Naast de lastenverlichting voor onze inwoners, verenigingen en bedrijven; hebben we ook aandacht gevraagd voor de verhoging van de toeristenbelasting. Deze zou fors stijgen, met 8,6 procent. Ook hier hebben we een amendement op ingediend, om de toeristenbelasting niet te verhogen met 8,6 procent, maar met 3,1 procent (zodat de verhoging gelijk oploopt met de stijging van andere lokale lasten). Een mooie opsteker voor de ondernemers in de toeristensector, de horeca, maar ook de gasten die hier graag komen, naar de hoofdstad van de Veluwe.

Investeringen in veiligheid zijn van groot belang. Dat blijft een van onze speerpunten als VVD. Dat is ook de reden dat we samen met het CDA een amendement van 260.000 euro hebben ingediend om nog meer te kunnen investeren in het veiligheidsdomein. Een goede zet en een fijne samenwerking.

Stefani vraagt de afgelopen tijd vaak aandacht voor het parkeerprobleem in Apeldoorn West. Ook dit onderwerp houdt ons al een tijd bezig en zij heeft om die reden een motie ingediend om niet alleen te kijken naar de oplossing van de voetbalvelden van AGOVV, maar parallel de optie van een parkeerdek mee te nemen in de besluitvorming. We blijven dit goed volgen, want dit probleem moet nu echt een keer opgelost worden.

Tot slot, hebben we een motie ingediend om ervoor te zorgen dat we meer kunnen sturen in het sociaal domein. Sturen op resultaat en op impact. De begroting bestaat voor de helft aan kosten die wij maken in het sociaal domein. Belangrijk dus om te weten wat we doen met dit geld, maar bovenal om te weten wat impact heeft voor onze inwoners; wat werkt wel en wat werkt niet. Soler heeft hier een motie over ingediend om dit gezamenlijk op te pakken en te gaan bekijken hoe dit vorm gegeven kan worden. Deze motie is unaniem aangenomen.

Tot zover! En niet onbelangrijk, de MPB is met grote meerderheid aangenomen in de raad afgelopen donderdag. Alleen PvdD en FVD stemden tegen, de andere partijen hebben hem gesteund en daarmee is er brede steun in de gemeenteraad. Dat is fijn voor de samenwerking en voor de actie en ambitie die nodig is!

Tim Kamphuis