Uitgeregeerd? (Algemene Beschouwing Voorjaarsnota 2016)

Dit is de voorlaatste Voorjaarsnota, die richting moet geven aan de voorlaatste Meerjarenbegroting. Het college verzuimt echter om fundamentele keuzes te maken. Er staan wel allerlei opties in het stuk, maar die zijn vaag en kosteloos. Zo gaat “duurzaamheid” opeens ook over personeelsbeleid??? En zelfs na een vraag over de “digitale realiteit” hebben we geen idee wat de plannen zijn en tegen welke kosten.

De enige concrete keuze die het college maakt is het schrappen van de forensenbelasting. Dat is verstandig voor een toeristische stad, dus de VVD is daar blij mee. Andere concrete plannen staan wel in de Stentor, maar vinden we niet terug in deze Voorjaarsnota. Zoals de tunnel waarmee in 2018 wordt begonnen en waarvoor de gemeente nog geld beschikbaar moet stellen. Geen woord in deze Voorjaarsnota. Integratie van statushouders, kosten €1,5 miljoen, staat ook concreter in de Stentor dan in de Voorjaarsnota. En dan vanmorgen in de Stentor, onkruidbestrijding wordt minimaal €2 ton duurder, niets hierover in de Voorjaarsnota.Het college-werkprogramma ligt op schema, dus wat wil je nog meer? Nou, dat er niet naar binnen gekeken wordt, naar een plan, maar dat er gekozen wordt wat Apeldoorn het hardst nodig heeft.

Al met al lijkt het of het college al klaar is, uitgeregeerd.

De VVD kiest wel. Wij zien deze lege, vage voorjaarsnota als een kans, een kans om te bepalen welke ambities er mogelijk gemaakt worden in de MPB. Wij waren daar al mee begonnen, want het vinden van dekking kost veel tijd en energie. Of zit in de komende MPB ook een lijst met bezuinigingsmogelijkheden?

Als het gaat om doorrijden op de ring wil de VVD natuurlijk ook 3 tunnels, maar laten we beginnen met 1, die in de Laan van Osseveld. Dat is gezien de financiële situatie het meest realistisch. Vorig jaar hebben we 3x €1 miljoen gevonden als cofinanciering. Dat vonden college en raad toen niet nodig en te vroeg. College deelt nu in de Stentor onze visie. Het lijkt ons noodzakelijk nog meer geld beschikbaar te stellen om in 2018 te kunnen starten.

Op het onderwerp Duurzaamheid heeft de raad een keuze gemaakt: een revolving fund met gemeentelijk geld van €2 miljoen oplopend tot €5 miljoen. Daarmee is de VVD motie “Groene euro’s” concreet ingevuld. Door dat fonds krijgen bedrijven en particulieren zekerheid dat investeren in duurzaamheid loont. Het zorgt voor lagere lasten, stimuleert het lokale bedrijfsleven en geeft een impuls aan onze leefomgeving. Nu moet alleen het geld nog opgenomen worden in de MPB.

Uit de vorige raadsvergadering unaniem aangenomen motie (“Accommodatie door innovatie”) over Wonen blijkt de keuze van de raad; Zoek naar oplossingen om statushouders en andere woningzoekenden snel aan woonruimte te helpen. En probeer een ruimer contingent van de provincie te krijgen.Als de vraag groter is dan het aanbod is de oplossing: bijbouwen en liefst veel. In dat licht is het goed om na te denken over waar dat kan. Marktpartijen hebben geen haast en de gemeente stelt geen grondpositie te hebben. Maar we hebben toch grond aan de andere kant van de snelweg, in Beekbergsebroek?

Wegenonderhoud / onderhoud openbare ruimte

De wethouder heeft toegezegd dat we in 2017 het achterstallige wegenonderhoud ingelopen zouden hebben. Nu snappen we dat er dan nog wel een werkvoorraad van twee jaar is. Maar op een werkvoorraad kun je niet rijden, dus dat betekent gewoon twee jaar achter de feiten aanlopen. Wel goed dat het nu breed als ambitie wordt gezien. Wat de VVD betreft mag die achterstand best sneller ingelopen worden.

Precario / parkeergeld

Ondernemers en burgers zorgen samen voor een bruisende binnenstad. VVD kiest voor lagere precariobelasting voor de terrassen, zodat we bij de middenmoot behoren als Apeldoorn en niet tot de duurdere gemeenten. De parkeergelden zijn omhoog gegaan, maar dat levert niet meer inkomsten op. Blijkbaar blijven mensen weg of gaan ze sneller weer naar huis. Tijd om de tegenovergestelde strategie te proberen, dus lagere parkeertarieven.

Hoogspanningskabels

Als het gaat om hoogspanningskabels, dan wil de VVD doorpakken en nog meer kabels onder de grond stoppen.

Na de VJN van 2014, waarin geconstateerd werd dat er genoeg bezuinigd was…

Na de VJN van 2015, waarin €12 miljoen bezuinigd moest worden, al noemde het college dat “vrij te spelen budgetruimte”….

Na de MPB van 2015 waarbij er sprake was van enig herstel en er voor €9,5 ton aan nieuwe plannen waren ter versterking van de organisatiekracht…

Komt nu de VJN van de raad. Waarin er gezocht wordt naar een evenwicht tussen ambities voor Apeldoorn en financieel herstel.

De VVD verheugt zich op de discussie daarover.

Erica Schmahl

Fractievoorzitter VVD Apeldoorn

Raad: Agendapunt 10; Doorjaarsnota 2016 apeldoorn.raadsinformatie.nl/vergadering/261254/