De boer niet beperken, maar versterken!

De VVD wil ruimte geven aan agrariërs. Er gelden al heel veel regels voor boeren, daar hoeven geen plussen bovenop worden gezet. Meer regels zijn niet de oplossing! Als de laatste beperkte ruimte voor boeren wordt weggenomen, gaat dit uiteindelijk Apeldoornse banen kosten. Ook in Apeldoorn moet er brood op de plank komen. De VVD staat pal voor ondernemers en banen.

Als VVD vinden we innovatie en ondernemerschap erg belangrijk. Boeren moeten de mogelijkheid houden om uit te breiden zodat een investering in een (hyper)moderne en duurzame stal terugverdiend kan worden, of om de stal uit te breiden zodat dieren meer ruimte krijgen. Een rendabel en gezond bedrijf is duurzaam en daarmee goed voor boer, dier en Apeldoorn.

Als laatste werd er een ingediende motie besproken, de motie is nog in concept en kan nog gewijzigd worden. Hier werd opgeroepen om uit te spreken dat niet-grondgebonden veehouderij ongewenst is. Na deze uitspraak zou het college met de boeren in gesprek moeten gaan over wat zij wensen. Wat de VVD betreft is dit sowieso de verkeerde volgorde, ga eerst in gesprek over de wensen voor je een beslissing neemt. De agrarische sector is een sector waar een heleboel mensen dag én nacht met hart en ziel in werken. Om hier een element uit te pakken en dit ongewenst te noemen vindt de VVD ongemakkelijk en geen recht doen aan de hardwerkende ondernemers.

Voor de VVD maakte het politiek debat afgelopen donderdag één ding heel erg duidelijk: er wordt veel te veel over onze boeren gesproken in plaats van met onze boeren. Geef de boeren in Apeldoorn de ruimte en zadel ze niet op met nog meer regels!

Max van Oort

VVD Apeldoorn