Betoog Tim Kamphuis tijdens Algemene Beschouwingen MPB

We mogen weer meer! Mensen zoeken elkaar weer meer en meer op. Het is goed dat we in deze tijd een beetje op elkaar letten. Juist nu: de energieprijzen stijgen, de woningnood stijgt, het tekort op de arbeidsmarkt stijgt, maar ook de stijgende armoedeproblematiek in ons land. Het is een greep van de grote problemen waar we voor staan. Dat geldt ook voor Apeldoorn. Maar er liggen ook kansen! De VVD zoekt en werkt mee aan het vinden van de juiste oplossingen en benutten van deze kansen.

Afgelopen april is het coalitieakkoord ‘Handen uit de mouwen en aan de slag’ gepresenteerd en is het nieuwe college van start gegaan. De focus ligt op de uitvoering, problemen aanpakken en met elkaar aan de slag! Dit komt ook terug in de MPB die nu voorligt. We durven keuzes te maken, we durven te investeren en we durven de groei van Apeldoorn te accepteren en te kijken naar wat daarvoor nodig is!

De VVD is trots op deze begroting, maar we geven ook graag nog wat aandachtspunten mee: er wordt verder uitvoering gegeven aan de plannen in de Omgevingsvisie Apeldoorn 2040, de Kadernota Maatschappelijke Ontwikkeling en het verder versterken van de Apeldoornse economie in samenwerking met onze ondernemers, van groot tot klein. Samenwerken is daarin noodzakelijk, zowel in onze gemeenteraad als in onze gemeente. Laten wij het goede voorbeeld geven!

De ingezette koers van het college voor Apeldoorn 2040 blijven wij steunen als VVD. Doorgaan met het verder bouwen aan Apeldoorn, zowel wat betreft woningen, bedrijventerreinen, voorzieningen; waarbij duurzaamheid en realisatie hand in hand gaan. Apeldoorn moet klaar zijn voor de toekomst! We bouwen daarbij naar behoefte en zorgen voor voldoende betaalbare woningen, ook voor het lagere- en middensegment. Daarom zijn we ook verheugd met de investeringen die gedaan gaan worden in een nieuwe wijk voor Apeldoorn, aan de zuidkant van de stad.

Actie! Dat is nodig en zit sterk verwerkt in deze begroting, vindt de VVD. Er wordt gewerkt aan en geïnvesteerd in een actieplan armoede. Belangrijk dat hier niet alleen gekeken wordt naar de mensen met een minimaal inkomen, maar ook de inkomensgroep die net boven het sociaal minimum zit en nog een stukje daarboven, ervaart grote financiële problemen. Daar moet op geïnvesteerd worden, liever vandaag dan morgen. Niet in het verzinnen van allemaal nieuwe regelingen en nieuw beleid, maar actie en het bij elkaar brengen van dingen die nu al kunnen. Zodat de Apeldoorner weet waar ze wat aan hebben.

Actie! Zit ook in het direct merkbare voorstel voor alle Apeldoornse inwoners, ondernemers en verenigingen; de belastingteruggave van 75 euro, een eenmalige lastenverlichting. De VVD- fractie kan dit van harte ondersteunen, maar zou ook nog wel wat meer willen zien in de richting van onze inwoners. Van die 75 euro kunnen we ook 100 euro maken. En we zouden graag zien dat onderzocht wordt of we de eenmalige verhoging van de OZB in 2018, terug kunnen draaien. De VVD zal hiervoor, samen met o.a. de SGP met een voorstel komen voor beide elementen.

Actie! Zit ook in het actieplan Ondermijning. Deze krijgt een structurele plek in de begroting en daar is de VVD- fractie heel tevreden over. Het is noodzakelijk dat we harder gaan optreden tegen de zware criminaliteit. Er zijn meer zorgen over de toename van geweld in Apeldoorn en het feit dat dit plaatsvindt in meerdere Apeldoornse wijken. Dit baart de VVD grote zorgen. Daarom is de investering noodzakelijk. Apeldoorn is nog steeds een veilige gemeente en dat moeten we ook zo houden.

Actie! In het sociaal domein. Er wordt hard gewerkt aan een lokaal preventieakkoord en er wordt hard gewerkt aan de uitvoering van de plannen vanuit de Kadernota maatschappelijke ontwikkeling. Echter, de VVD mist hier ook nog wat in: sturen op impact in het sociaal domein. We moeten blijven streven naar een duurzame aanpak en meer voorspelbaarheid op resultaten in het sociaal domein, door te blijven leren, weten wat werkt en dus te sturen op impact. Het is van belang te weten wat ons beleid oplevert en de Apeldoorners brengt, of nog onvoldoende brengt. De VVD zal hiervoor met een voorstel komen samen met de PvdA en Lokaal Apeldoorn.

Actie!  Is ook nodig in de openbare ruimte. Er wordt geld gereserveerd voor het creëren van meer speelplekken en voorzieningen in de openbare ruimtes, die een groen karakter hebben. De VVD vraagt daarbij ook expliciet aandacht voor openstellen van schoolpleinen, waar kinderen kunnen spelen in de buurt en dorpen. Daarnaast moeten we zorgen voor het veilig kunnen vertoeven en verplaatsen voor alle Apeldoorners! Er wordt geïnvesteerd in mobiliteitsvraagstukken in deze begroting. De VVD vindt dat essentieel en erg belangrijk voor Apeldoorn. Laten we de wegen veiliger maken.

Actie! Is ook noodzakelijk op het behoud en versterken van ons voorzieningenniveau, zoals bijvoorbeeld onze toeristische attracties aan de westkant van Apeldoorn. Deze zijn belangrijk voor onze economie en aantrekkingskracht. Daarom is het ook van groot belang dat het parkeerprobleem voor Apeldoorn- West, opgelost moet worden. Wat de VVD betreft sluiten we de optie van het realiseren van een parkeerdek daarvoor niet uit en we zullen hiervoor een voorstel indienen. Niet om te vertragen, maar om met alle betrokken partijen te kijken naar de beste mogelijkheden. Daarnaast is er nog een andere voorziening waar de VVD aandacht voor vraagt; het nieuwe zwembad in Apeldoorn-Noord. We vragen ons oprecht af of we met het huidige kader toekomstbestendig zijn. We zullen dan ook, samen met Lokaal Apeldoorn in de komende weken kijken naar een voorstel hoe we dit in goed overleg in de raad kunnen bespreken. Waarbij een groter zwembad een onderwerp van gesprek zou kunnen zijn in onze ogen; tijd speelt hierbij ook een rol: het mag namelijk niet veel langer gaan duren, aangezien de Sprenkelaar echt aan vervanging toe is!

Tot slot voorzitter, niet alles kan. Dat zien wij ook. Realiteitszin is gewenst en dat zullen wij ook zeker doen vanuit de VVD. We zullen als raad daarover het gesprek moeten blijven voeren. Ik ben ervan overtuigd dat als het moet, we samen de juiste keuzes kunnen maken!

Kortom, ik ben een trotse Apeldoorner. En nu, handen uit de mouwen en aan de slag!

Tim Kamphuis
Fractievoorzitter VVD