Van amendement naar uitvoering!

Nee, volledig vrij van vuurwerk(overlast) was deze jaarwisseling niet. Maar in Apeldoorn zijn 49 initiatieven van bewoners opgezet met geld van de gemeente. Daarmee kwam een amendement van raadslid Jenny Elbertsen tot uitvoering.

Afgelopen najaar diende Jenny, samen met GroenLinks, Partij voor de Dieren en WijApeldoorn, het amendement “Makkelijk doen” in. Hierin stelde ze voor een budget van €75.000 beschikbaar te stellen voor initiatieven van bewoners. Zodat zij makkelijker een feest kunnen organiseren voor buren, wijkgenoten of het hele dorp.

Bijna de gehele raad, op FvD, 50+ en GB Apeldoorn, stemde in met het amendement. En tijdens de afgelopen jaarwisseling bleek dat de beste keuze. Er werden oliebollen gebakken, kinderfeesten in de straat georganiseerd en zelfs concerten gegeven. Evenementen die zonder steun van de overheid niet georganiseerd kunnen worden.

“Met dit weer hadden we echt overkapping nodig, anders komt er niemand”, vertellen 2 vrouwen aan fractievertegenwoordiger Jeroen Stob die toevallig op de verlichting af kwam in de Schrijnwerkershorst. Ze hebben een buurtfeest georganiseerd en deden een aanvraag bij het initiatievenfonds. ’S Middags voor de kinderen met snoep en spelletjes, ’s avonds met muziek en een borrel. “Het is echt geslaagd. Normaal zagen we elkaar om 12 uur als buren ook wel even, maar nu beleven we echt samen de avond!” Het gesprek wordt af en toe onderbroken door een langsvliegende vuurpijl, maar “we zien wel echt in dat oud en nieuw op deze manier absoluut geslaagd is”, aldus de organisatoren.

Het blijkt 1 van de vele voorbeelden die Apeldoorn kent, waarbij een amendement tot uitvoering komt en door Apeldoorners wordt omarmd, zo blijkt ook uit het artikel van De Stentor. Zoals Jenny bij het indienen van het amendement ook aangaf, zijn wij voor invloed van mensen op hun eigen leven en leefomgeving. Op deze manier betrekken we inwoners in het “uitvinden” van een nieuwe vorm van oud & nieuw. Daar zijn we als Apeldoornse VVD trots op!

De beste wensen voor 2023!