Waarom een stem op de VVD 15 maart zorgt voor een veiliger Apeldoorn

Elke Apeldoorner die onlangs de krant heeft opengeslagen, heeft het meegekregen: Apeldoorn is een veilige stad, maar die veiligheid staat onder druk. Criminele afrekeningen, drugsdumpingen en ondermijning zijn problemen die ook op de Veluwe spelen. Daar moeten we iets aan doen. Een grote speler hierin is het Centrum voor Veiligheid en Digitalisering dat onlangs is geopend in Apeldoorn. In het kader van de campagne voor de komende verkiezingen, was de VVD afgelopen 4 maart op bezoek.

Lijsstrekker voor de provinciale staten Helga Witjes was aanwezig, samen met Tweede Kamerleden Zohair El Yassini en Hawre Rahimi en een grote afvaardiging van de lokale en provinciale VVD. Lector Jaap Knotter van Saxion en de Politieacademie gaf hier een inkijk in de problematiek waar ook Apeldoorn mee speelt: “Een van de dingen waar we mee te maken hebben is ondermijnende criminaliteit. Denk bijvoorbeeld aan het dumpen van drugsafval: Boeren worden geconfronteerd met vaten op hun grond die ze moeten opruimen. Soms lekken die vaten, waardoor het in het grondwater terecht komt.”

Het CvD denkt na over mogelijke oplossingen. Die zijn bijvoorbeeld te vinden in satellietinformatie en grote aantallen data. Op die manier zou te voorspellen kunnen zijn waar de volgende dumping plaats zal vinden en zouden zelfs productielocaties te vinden kunnen zijn. Op die manier kan een onderzoek eerder gestart worden en is de kans op een heterdaad, met bewijslast, groter. Op losse locaties wordt al veel kennis over satelliet-lokalisatie vergaard, zoals op de Universiteit van Twente. Het CvD zou de schakel kunnen zijn tussen deze kennis en het veiligheidsaspect.

Daarmee is het centrum een ongekend belangrijke speler in de aanpak van criminaliteit in heel Nederland. Daar mogen we als Apeldoorn trots op zijn. De VVD zet zich in voor de aanpak van ondermijning en criminaliteit. Dat doen we bijvoorbeeld door de ontwikkeling van dit centrum te ondersteunen waar we kunnen, de verbinding met Duitsland zo goed mogelijk te benutten en juist als provinciale overheid de aanpak van criminaliteit te faciliteren. De aanpak kan en moet effectiever. “Daarom ben ik blij dat we als provincie geld besteden aan ondermijning. Dat moeten we blijven doen”, aldus Helga Witjes. “Alleen als we als overheid samen optrekken, kunnen we dit probleem aanpakken.”

Op 15 maart zijn de verkiezingen voor de Provinciale Staten en Waterschappen. Meer weten over wat ze voor jou kunnen betekenen? Check www.vvd-gelderland.nl of mail: fractie@vvdapeldoorn.nl