Onze mening over de Apeldoornse stikstofaanpak

Blokkades op snelwegen, bouwprojecten die stil liggen en hoofdpijn in alle bestuurslagen van Nederland: Stikstof is een dossier waar het de afgelopen jaren veel over is gegaan. Ook in Apeldoorn is het stofje iets waar we over moeten nadenken. Met grote ambities, meerdere agrarische bedrijven in en rond de gemeente en een centrale functie in de regio, zorgt stikstof ook hier voor de nodige uitdagingen.

Mede daarom lag afgelopen donderdag, 25 mei 2023, de notitie stikstofaanpak voor aan de raad. Raadslid Jenny Elbertsen was namens de VVD aanwezig om onze kijk hierop te delen.

“Het doel van de notitie is om kaders te stellen, zowel binnen als buiten de gemeentelijke organisatie. Daarmee bevorderen we natuurherstel. Maar natuurherstel zit in meer dan alleen stikstof. We kunnen ons daarom niet stukbijten op deze notitie. Dan maken we het leven voor onze boeren, burgers en ondernemers alleen nog maar zuurder en dat zou niet de bedoeling moeten zijn. Natuurlijk moeten we onze verantwoordelijkheid pakken op het gebied van stikstof, maar wel met het grote doel in ons achterhoofd.

Andere partijen riepen in de vergadering op om het plan gedetailleerder te beschrijven. Dat zouden we kunnen doen, door bijvoorbeeld in te zoomen op materialen en machines. Wij kiezen er liever voor om per project te bekijken wat wél mogelijk is. We vertellen verpleegkundigen ook niet welke pleister er op de wond moet en daarom moeten we projectontwikkelaars ook niet voorschrijven wat ze wel en niet mogen gebruiken. Zij maken de rekensom, wij beoordelen of het, wederom, in het grote plaatje past.

Het is mooi dat we hier een plan voor hebben liggen. Laten we wel onthouden dat Apeldoorn geen eiland is. We moeten optrekken met andere overheden en betrokkenen om tot een aanpak te komen die werkt. Alleen op die manier bieden we perspectief aan onze inwoners, boeren en ondernemers om te komen tot een aanpak die recht doet aan onze ambities, maar ook verantwoordelijkheid neemt voor het stikstofdossier.”

Wil je meer weten over onze positie in de stikstofdiscussie? Mail Jenny op j.elbertsen@apeldoorn.nl