Grip op opvang

Vandaag werd bekend dat Apeldoorn circa 80 minderjarige asielzoekers opvangt. Dit doen we omdat het COA hier een spoedverzoek toe had ingediend. De asielzoekers zitten op dit moment in Ter Apel, dat in snel tempo volloopt. Dat is een inhumane situatie en dat willen we voorkomen. Mede daarom heeft burgemeester Ton Heerts toestemming gegeven voor de opvang, die zal plaatsvinden in Beekbergen.

Op dit moment verblijven er al zo’n 160 asielzoekers in Beekbergen. Met deze 80 erbij zal 1 op de 17 inwoners van Beekbergen een asielzoeker zijn. Zij verblijven in hotels, die hiermee de bedden niet verhuren aan toeristen, maar aan het COA. Wij zijn voor het opvangen van asielzoekers, maar hebben wel vragen.

Zo kan het niet anders dan zo’n aandeel asielzoekers in een klein dorp, impact heeft. We zijn daarom benieuwd naar de grootte van deze impact. We willen dat de gemeente hier navraag naar doet, bijvoorbeeld door dit te bespreken met inwoners en ondernemers. Dat zit wat ons betreft niet alleen in veiligheid en leefbaarheid, maar ook in gemiste omzet voor de ondernemers. Een verhuurd hotelbed aan een toerist zorgt immers ook voor omzet voor de souvenirwinkel, het restaurant en de benzinepomp.

Ook willen we weten hoe deze asielzoekers begeleid worden. Als je minderjarig bent en in een wildvreemd land komt, heb je begeleiding nodig. Dat voorkomt dat mensen verdwijnen is lastige zorgnetwerken, maatschappelijke organisaties en de criminaliteit. Dat zorgt ervoor dat zowel voor de asielzoeker, de inwoner van Beekbergen en de ondernemer een onmogelijke situatie ontstaat.

We willen op de hoogte gehouden worden en zullen dat zelf ook doen. Wil je in contact komen met onze fractie? Mail Jenny op j.elbertsen@apeldoorn.nl