Waarom wij niet voor de motie over de zondagsopening stemden

Winkeliers en ondernemers willen ondernemen. Dat is iets wat wij als VVD ten alle tijden toejuichen. We geloven in een overheid die daarin ondersteunt en faciliteert en ondernemers vooral niet in de weg wil zitten. Toch stemden wij tégen een motie die de openingstijden op zondag voor deze ondernemers moet verruimen.

De motie ‘Uitzonderingen zouden de regel moeten bevestigen’ werd tijdens de afgelopen raadsvergadering ingediend door de PvdA, Wij Apeldoorn en D66. Komende periode hebben ondernemers te maken met 2 belangrijke zondagen. Zowel de dag voor kerst als oudejaarsdag vallen dit jaar op een zondag. De ondernemers mogen die dagen tussen 12:00 en 18:00 hun deuren openen.

Dat is volgens de indieners, maar ook volgens de ondernemers, te krap om de drukte rond de feestdagen te bolwerken. De ervaring leert dat dit traditioneel drukke dagen zijn voor supermarkten en food-zaken. Kortere openingstijden dan tijdens een doordeweekse dag kunnen zorgen voor lege schappen, overbelasting van het personeel en onveilige situaties in het verkeer of in de winkels zelf.

Ruimere openingstijden zouden hier een oplossing voor kunnen bieden. Toch stemden wij tegen. Tijdens het vaststellen van ons coalitieakkoord hebben we namelijk afgesproken dat we de openingstijden op zondagen niet verruimen. In een brede coalitie (Met Lokaal Apeldoorn, SP, GroenLinks en SGP) hebben ook wij als VVD zaken moeten toegeven. Daar krijgen we ook veel voor terug.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat deze motie en onze tegenstem best een beetje zeer doet. Wij staan voor vrijheid, ook voor ondernemers. Verplichte sluitingstijden horen daar niet bij. Maar wij staan ook voor goed en betrouwbaar bestuur. Als we iets afspreken, dan houden we ons daaraan. Naar inwoners, naar ondernemers en naar politieke collega’s. Deze afspraak staat in ons coalitieakkoord en dus wijken we daar niet van af.