Apeldoornse VVD haalt amendement over tegenprestatie nét niet

Tijdens de raadsvergadering van donderdag 21 december 2023 diende de Apeldoornse VVD een amendement in over de tegenprestatie bij bijstandsgerechtigden. Met 18 stemmen voor en 19 tegen, haalde dit het net niet. Dat is jammer, mede door verkeerde informatie en een onjuist frame.

Raadslid Jenny:

“Een baan is zoveel meer dan alleen een inkomen. Het geeft invulling van de dag en collegae kunnen vrienden worden. Meedoen is wat anders dan alleen betaald werk. Door het leveren van een tegenprestatie hebben mensen ook ritme en contacten en vergroten de kansen op de arbeidsmarkt.

Dat kan door vrijwilligerswerk zijn of door begeleiding vanuit de gemeente. We willen dan ook dat voor iedereen een kans bestaat om mee te doen. Daar is soms maatwerk voor nodig. We zetten mensen niet aan de zijlijn, zelfs niet als hun situatie uitzichtloos lijkt en mensen niet zelf gemotiveerd zijn in beweging te komen. We geven mensen niet op, nooit.

Tegenover rechten op een uitkering staan ook plichten. Iedereen werkt mee om mensen van een inkomen te voorzien. Lang niet iedereen vind zijn werk fantastisch. Ook van hier uit bezien kan en mag een tegenprestatie gevraagd worden aan mensen die een uitkering ontvangen.

We hebben iedereen hard nodig!

In de verordening van het college werd de mogelijkheid om een tegenprestatie te vragen begrenst tot maximaal vier uur per week. Dan heb je het over 1 dagdeel. Om toe te komen aan arbeidsritme en ervaring kan het goed zijn als iemand meer uren per week mag leveren als dat in een plan van aanpak past.

Helaas is ons voorstel dit aan te passen net niet aangenomen met maar 1 stem verschil omdat de krappe meerderheid geen verplichtingen op wil leggen. Solidariteit is tweerichtingsverkeer wat ons betreft. Apeldoorn biedt veel kansen en mogelijkheden om te leren en ontwikkelen. Dat is mooi. Mensen die echt niet willen hoeven niet zeggen ze nu.

Wij denken daar anders over, om mensen over de streep te helpen kan verplichten soms helpend zijn. Dat instrument is voor hulpverleners nu beperkt. Jammer!”