Opvang asielzoekers en Oekraïners

(Geschreven door Jenny Elbertsen)

Een warm hart en een uitgestoken hand voor wie dat nodig heeft.

Tegelijkertijd is bij nodig hebben, ook sprake van benodigde draagkracht van hen die steun willen geven.En daar schrijnt het, met de huidige instroom van asielzoekers te wringen. Want een andere belangrijke zin is, dat je pas goed kunt zijn voor een ander, als je draagkracht hebt om de last van de ander mee te helpen dragen.

Ook piept en kraakt het als we niet al door de hoeven heen zijn gezakt. We hebben allerlei crises en woningzoekenden die al jaren op de wachtlijst staan en ondertussen op kamers of bij ouders, vrienden en bekenden bivakkeren als ze dat geluk hebben want anders is het op campings, de opvang of op straat, zien dat er in no time woningen voor vluchtelingen zijn.

En natuurlijk gunnen we ze dat, maar is het ook rechtvaardig en houdbaar?Iemand die vanuit zijn auto, via wat opfrissen en scheren op een openbaar toilet naar zijn werk gaat, zal het anders beschouwen.

Er is sprake van een draagkrachtoverschrijding die zich vertaald in allerlei crises en superlatieven.

Feit is dat we niet goed kunnen zijn voor iedereen die denkt het in Nederland beter te kunnen krijgen. We worden geacht een AZC te bouwen op grond -en met stikstofruimte die er niet is- en uitstroom naar woningen die er niet zijn.

Vluchtelingen voor oorlog en geweld worden verdrongen door mensen die, gezien ons voorzieningen niveau vanuit hun perspectief terecht, denken hier een huis, geld en rechten te krijgen.

Het is tijd hier echt wat aan te veranderen. Zodat ook in onze gemeente inwoners een thuis vinden, sporthallen weer voor sport beschikbaar zijn en de juiste hulp geboden kan worden.

We realiseren ons dat zoiets lokaal alleen niet gaat lukken maar dat daar landelijk overleg en coördinatie voor nodig is.

Waar de gemeente wel invloed op heeft is de omgang en communicatie met haar inwoners en de beste plek voor opvang vinden.

Locaties en draagkracht

September 2023 heeft de Apeldoornse VVD vragen aan het college gesteld over de impact van de hotel accommodatieregeling (har) op de leefomgeving en op de omzet van ondernemers als gevolg van minder hotelovernachtingen en dus de omzet van de recreatiesector. Dat bleek nog niet te overzien. Een paar weken geleden ging het over opvang in het Fletcher- hotel in Hoenderloo.

Inmiddels worden steeds vaker hotels ingezet om mensen op te vangen als gevolg van de asielcrisis en de daaraan verbonden Spreidingswet.

Mensen maken zich zorgen en voelen zich overvallen door plotselinge besluitvorming. Van zorgvuldigheid boven snelheid lijkt geen sprake meer. Doen we de juiste dingen en doen we die juist?

Wij maken ons met hen zorgen over de impact die deze opvang heeft op voorzieningen en omzet van onze ondernemers. Hebben ze hiermee recht op nadeelcompensatie? Bij de buren hebben ondernemers al aangekondigd stappen te gaan zetten. Maar ook op de mensen die na oorlog een veilig thuis zoeken.

In de brief over omzet binnenstad blijkt dat toerisme omzet mede bepaald. Zojuist hoorden we al dat er sprake is van een neergaande spiraal in Apeldoorn voor wat betreft veiligheid en beleving.

Communicatie

In een aantal gevallen zijn bewoners overvallen. Inmiddels zijn de cijfers bekend en is er geen sprake meer van crisis voor de gemeente.

Wij verwachten een draaiboek in samenwerking met het COA om in voorkomende gevallen inwoners beter en eerder te informeren of laten participeren bij opening opvang. Voor de VVD is dit een zeer belangrijk punt in het kader van draagvlak.

Leefgeld en eigen bijdrage

Daar waar mensen in staat zijn zelfstandig in hun behoefte te voorzien, is het wat ons betreft logisch dat er om een eigen bijdrage in levensonderhoud wordt gevraagd. Ook bij gebruik van bijvoorbeeld zorg zoals iedereen dat doet in het kader van de Zorgverzekeringswet.

Ook de zogeheten taakstelling voor het huisvesten van statushouders is bekend. Er zijn voor het eerste halfjaar van 2024 175 asielzoekers met een toegekende verblijfsvergunning aan onze gemeente gekoppeld. In heel 2023 waren dat er 364. Aan het eind van 2023 hadden verreweg de meesten van hen een woning. In de COA-cijfers is een achterstand van 43 zichtbaar. Feitelijk gaat het echter maar om tien mensen, de overige statushouders hadden een aanbod voor een woning, of hun verhuizing moest nog administratief worden verwerkt. In totaal is 5% van het aantal toegewezen woningen in de Gemeente Apeldoorn afgelopen jaar naar statushouders gegaan.

Een woning of huisvesting?

We lezen in de brief van februari jl. dat er gesproken wordt over woningen voor statushouders. De wet stelt dat statushouders huisvesting moeten hebben. Dat kan ook gedeelde huisvesting zijn of een flexwoning. Voor de bouw van flexwoningen zijn besluiten genomen door de raad. Op intiatief van o.a. de VVD zijn tiny houses, flexwoningen en woningen in winkels mogelijk gemaakt. Wij willen dat daar nadrukkelijker naar gekeken wordt. Voor veel mensen is een huis niet de start van hun woon- carrière. Dat hoeft voor statushouders niet anders te zijn, ook in verband met uitstroom of dichtslibben opvang als gevolg van gebrek aan huisvestingsplekken.

Veiligheid

De VVD vraagt al geruime tijd aandacht voor sociale veiligheid in de stad en in de dorpen. Mensen met een vluchtelingenachtergrond hebben vaker dan gemiddeld te maken met trauma’s en daarmee gepaard gaand moeilijk invoelbaar gedrag. Ook zijn er culturele verschillen wat tot onveiligheidsgevoelens kan leiden. Wij verwachten dat het college zorg draagt voor veiligheid en dat er maatregelen kunnen worden genomen als er sprake is van grensoverschrijdend gedrag.

Kortom genoeg te doen om gelukkig te zijn en blijven in Apeldoorn. Ik houd u op de hoogte.