Pitch Raadsdebat Nieuw voor Oud

Geachte voorzitter, geachte raadsleden, leden van het college en aanwezigen,

Vandaag staan wij voor een belangrijke en uitdagende taak: het bespreken van de ombuigingsvoorstellen voor onze geliefde gemeente Apeldoorn. Met een noodzaak om miljoenen euro’s te bezuinigen, bevinden wij ons in een situatie die om zorgvuldige overwegingen, gedurfde beslissingen en nauwe samenwerking vraagt. Als gemeenteraad dragen wij een bijzondere verantwoordelijkheid om deze opgave met wijsheid en daadkracht aan te pakken.

Maar voordat we daarop ingaan, wil ik beginnen met het volgende: We zijn inmiddels halverwege deze bestuursperiode en kunnen trots terugkijken op wat we als raad, samen met het college, al hebben gerealiseerd voor onze inwoners. De VVD is trots op de vele huizen die toegevoegd zullen worden, de ruimte die we hebben gecreëerd voor bedrijvigheid, de aandacht die we hebben gegeven en nog steeds geven aan veiligheid en ga zo maar door. Dit zijn stuk voor stuk prestaties die bijdragen aan een leefbare en welvarende gemeente.

Allereerst wil ik, namens de VVD-fractie, onze waardering uitspreken voor het participatietraject dat zorgvuldig is doorlopen. De betrokkenheid van onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties heeft een essentiële bijdrage geleverd aan de totstandkoming van deze voorstellen. Dit participatieproces heeft gezorgd voor waardevolle inzichten en heeft laten zien hoezeer onze gemeenschap betrokken is bij het welzijn van onze gemeente. De input die wij vanuit diverse hoeken van de samenleving hebben ontvangen, heeft ons geholpen om een breder en dieper begrip te krijgen van de gevolgen van de bezuinigingen en de mogelijke oplossingen daarvoor.

Als liberalen geloven wij sterk in de kracht van individuele verantwoordelijkheid en de waarde van vrijheid. Het is onze overtuiging dat mensen het beste gedijen in een omgeving waarin zij de ruimte krijgen om hun eigen keuzes te maken en waarin ondernemerschap wordt gestimuleerd.

Wij begrijpen dat maatregelen noodzakelijk zijn om de financiële gezondheid van onze gemeente te waarborgen. Het behoud van een stabiele en veerkrachtige financiële positie is essentieel voor het waarborgen van de toekomst van onze gemeente en het welzijn van haar inwoners. Hoewel veranderingen altijd zwaar zijn, geloven wij dat ze op de lange termijn zullen bijdragen aan een sterker Apeldoorn.

Desondanks realiseren wij ons dat de uitvoering van deze ombuigingen complex is en om verdere verfijning en samenwerking vraagt. De betrokkenheid van alle betrokken partijen is van cruciaal belang om deze ombuigingen effectief en met draagvlak te implementeren. Het is van groot belang dat er een wederzijdse dialoog plaatsvindt, zodat de ombuigingen en bezuinigingen verder kunnen worden uitgewerkt en er gedragen oplossingen ontstaan.

Wij geloven dat een open en constructieve dialoog met onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties zal leiden tot betere en meer breed gedragen resultaten. Door samen te werken en naar elkaar te luisteren, kunnen we oplossingen vinden die niet alleen de financiële stabiliteit van onze gemeente waarborgen, maar ook het welzijn van onze gemeenschap versterken.

Het is van groot belang dat we speciale aandacht besteden aan onze lokale economie en het ondernemersklimaat. Ondernemers zijn de motor van onze economie en spelen een cruciale rol in het creëren van banen en welvaart. Wij moeten er alles aan doen om een gunstig ondernemingsklimaat te behouden en te versterken. Wij roepen het college op om deze zaken hoog op de agenda te zetten bij de uitwerking van de ombuigingsvoorstellen.

Daarnaast willen wij benadrukken dat het van groot belang is om bij de uitvoering van deze maatregelen oog te hebben voor de meest kwetsbare groepen in onze samenleving. Wij roepen het college op om bij de uitwerking van de ombuigingen speciale aandacht te besteden aan de impact op deze groepen en waar mogelijk maatregelen te treffen om de gevolgen voor hen te verzachten. Het is onze gezamenlijke verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat niemand onnodig hard wordt getroffen door deze bezuinigingen.

In het verlengde daarvan is het belangrijk dat we in onze gemeenschap blijven omkijken naar elkaar. Het stimuleren van inwonersinitiatieven is essentieel wanneer activiteiten worden geïnitieerd en ontplooid, vooral op het gebied van ‘spelen en bewegen’. Wij moeten initiatieven ondersteunen die bijdragen aan de vitaliteit en het welzijn van onze inwoners. Door het bevorderen en stimuleren van de zelfstandigheid van onze inwoners zorgen we ervoor dat iedereen in Apeldoorn de kans krijgt om zich te ontplooien en bij te dragen aan de samenleving. Dit zal niet alleen de kwaliteit van leven verbeteren, maar ook de sociale cohesie in onze gemeente versterken.

Mobiliteit is een ander belangrijk thema waar wij veel waarde aan hechten. Goede bereikbaarheid en infrastructuur zijn essentieel voor de economische ontwikkeling en de leefbaarheid van onze gemeente. Wij roepen het college op om te blijven investeren in slimme en duurzame mobiliteitsoplossingen. Dit betekent dat we niet alleen moeten kijken naar traditionele infrastructuur, maar ook naar innovatieve oplossingen zoals deelvervoer en elektrische laadpunten. Het is belangrijk dat deze ontwikkelingen gedegen en stap voor stap worden uitgevoerd, zodat ze goed aansluiten bij de behoeften van onze inwoners en ondernemers. Een goed functionerend mobiliteitssysteem zorgt ervoor dat onze inwoners en ondernemers zich efficiënt en duurzaam kunnen verplaatsen, wat bijdraagt aan een dynamische en aantrekkelijke gemeente.

Ook willen wij benadrukken dat de woon- en bouwambitie van onze gemeente zo min mogelijk mag lijden onder deze ombuigingen. Een gezond en gevarieerd woningaanbod is van groot belang voor de aantrekkelijkheid en leefbaarheid van Apeldoorn. Wij roepen het college op om projecten op dit gebied waar mogelijk te ontzien en te blijven investeren in de ontwikkeling van nieuwe woningen. Dit is niet alleen belangrijk voor onze huidige inwoners, maar ook voor de toekomstige groei van onze gemeente.

Tevens willen wij dat de binnenstad aantrekkelijk blijft. Voorkom leegstand en zorg ervoor dat ondernemers zich willen vestigen en zeker willen blijven. Onze binnenstad is het visitekaartje van Apeldoorn en moet een plek zijn waar inwoners en bezoekers graag komen. Dit vraagt om een proactief beleid dat leegstand aanpakt en nieuwe ondernemers aantrekt. We moeten inzetten op een levendige en veelzijdige binnenstad, met een divers aanbod van winkels, horeca en culturele voorzieningen. Dit zal niet alleen de lokale economie stimuleren, maar ook de sociale samenhang en de kwaliteit van leven in onze gemeente verbeteren. Zou toch aan de betrokken portefeuillehouder willen vragen, wat de plannen op korte en lange termijn zijn? Graag een korte reflectie hierop.

Daarnaast hebben wij ook oog voor het klimaat. Het is essentieel dat we duurzaamheid integreren in onze beleidsvoering en dat de bezuinigingsmaatregelen hierop aansluiten. Wij roepen het college op om bij de uitwerking van de ombuigingen rekening te houden met de klimaatdoelstellingen en te blijven investeren in groene initiatieven. Door te kiezen voor duurzame oplossingen kunnen we niet alleen kosten besparen, maar ook bijdragen aan een beter leefmilieu voor de huidige en toekomstige generaties. Innovaties op het gebied van energie, circulaire economie en milieuvriendelijke infrastructuur moeten een belangrijke plaats innemen in ons beleid.

Ook veiligheid is een belangrijke pijler van ons liberale gedachtegoed. Wij geloven dat een veilige omgeving de basis vormt voor vrijheid en welvaart. Daarom is het essentieel dat zowel objectieve als subjectieve veiligheid gewaarborgd worden. Objectieve veiligheid betreft de daadwerkelijke afwezigheid van criminaliteit en overlast, terwijl subjectieve veiligheid gaat over het gevoel van veiligheid bij onze inwoners. Wij roepen het college op om beide aspecten serieus te nemen en te investeren in maatregelen die criminaliteit effectief bestrijden en het veiligheidsgevoel versterken. Een veilige gemeente is een voorwaarde voor een bloeiende samenleving en een gezonde economie.

In lijn met onze liberale principes, willen wij ook aandacht vragen voor het belang van efficiënt bestuur en innovatie. Wij roepen het college op om te blijven zoeken naar manieren om de gemeentelijke dienstverlening te verbeteren en tegelijkertijd de kosten te verlagen. Dit kan door het stimuleren van digitale innovaties, het vereenvoudigen van bureaucratische processen en het bevorderen van publiek-private samenwerkingen. Een slank en efficiënt bestuur is essentieel om de lasten voor onze inwoners en ondernemers zo laag mogelijk te houden en tegelijkertijd hoogwaardige diensten te leveren.

Vooruitkijkend naar de komende jaren, realiseren wij ons dat deze bezuinigingen wellicht niet de laatste zullen zijn. De economische omstandigheden en de voortdurende druk op gemeentelijke financiën kunnen betekenen dat er in de toekomst opnieuw moeilijke keuzes moeten worden gemaakt. Het is daarom van groot belang dat we nu de basis leggen voor een financieel gezonde en veerkrachtige gemeente. Dit vraagt om een continue focus op efficiëntie, innovatie en samenwerking. Wij moeten voorbereid zijn op mogelijke toekomstige bezuinigingen en ervoor zorgen dat we flexibel en weerbaar zijn om deze uitdagingen het hoofd te bieden.

Gezien de samenwerking in de Apeldoornse raad en het college, de veerkracht in de samenleving en de ontwikkeling van alle lopende projecten, ziet de VVD naast uitdagingen vooral kansen voor mensen om gelukkig te zijn in Apeldoorn en dat in te vullen in alle vrijheid. Wij hebben er vertrouwen in dat, door middel van samenwerking en een open dialoog, Apeldoorn sterker en veerkrachtiger uit deze periode zal komen. Laten we gezamenlijk de schouders eronder zetten om ervoor te zorgen dat onze gemeente niet alleen financieel gezond blijft, maar ook een plek is waar iedereen zich thuis voelt en de kans krijgt om te bloeien.

Voorzitter, wij wensen het college heel veel succes en wijsheid toe bij het uitvoeren van deze taak.

‘Gelukkig in Apeldoorn’

Dank u wel.